آیا صیغه ساعتی همان زنا است؟

ارسال توسط: سید علی حسینی تاریخ ارسال: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ دسته بندی: ازدواج و عشق»ازدواج نظرات: 0 بازدید: 97

بسمه تعالی


 

آیا صیغه ساعتی همان زنا است؟

در ابتدا لازم میدانم در مورد مساله ازدواج موقت مطالبی را بصورت اجمال بیان کنم بدیهی است افراد می توانند در اینخصوص تحقیقات بیشتری بعمل آورند.

دلایل حلال بودن ازدواج موقت با استناد به قرآن کریم 

خداوند متعال در سوره نساء به حلیت متعه (عقد موقت) اشاره فرمود:

«فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً» سوره نساء آیه 24

ترجمه : و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى‏کنید واجب است است مهرشان را بپردازید».

به گواهى بیشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شیعه، این آیه مربوط به ازدواج موقّت است روایات فراوانى از اهل بیت‏علیه السلام در ذیل آیه وارد شده که آن را به متعه تفسیر و تبیین مى‏کند واژه «متعه» - که «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناى بهره‏گیرى است، ولى در اصطلاح شرع، به معناى ازدواج موقت است. گذشته از آیه، روایات فراونى از پیامبرصلى الله علیه وآله آمده که ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گردیده و اتفاق عموم دانشمندان شیعه و سنى بر جواز آن بوده است و حتى مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مى‏کردند. منتها مخالفان مدعى‏اند  این حکم بعدها نسخ و تحریم شده است. البته بدیهى است که هیچ کس - جز پیامبر اسلام - حق نسخ احکام را ندارد و تنها او است که مى‏تواند به فرمان خدا پاره‏اى از احکام را نسخ کند.

جالب این که جمله معروف خلیفه دوم‏:

«متعتان کانت على عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب علیهما متعه النساء و متعه الحج»                                             

دو متعه در زمان پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله بود که من آن ها را حرام کردم و بر آن ها مجازات مى‏کنم متعه زنان و حج تمتع (که نوع خاصى از حج است)

به طور صریح دلالت مى‏کند که این حکم در زمان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم نسخ نشده و او خود این امر را حرام اعلام کرده است به هر حال اصل حکم مسلم بوده و هیچ دلیل قانع کننده‏اى بر نسخ آن وجود ندارد.

 ر.ک: تفسیر نمونه ذیل آیه 24 سوره نساء

2- فرق ازدواج موقت بازنا

برخی از تفاوت‏هاى عقد موقت و زنا به شرح ذیل بیان شده است

  1. صیغه موقّت یک نوع ازدواج است؛ همان طور که ازدواج دائم نوع دیگرى از ازدواج است و هر دو شرایط و احکام خاص خود را دارد که از جمله آن بیان صیغه عقد ، تعیین مهریه و مدت است اما زنا بدون توجه به این شرایط (مثل نخواندن صیغه عقدو تعیین مدت) کارى صورت مى‏گیرد.
  2. در ازدواج موقّت با دختر باکره، اجازه پدر و یا جد پدرى او لازم است در نتیجه این کار با اطلاع خانواده و به دور از احساسات و پنهان‏کارى‏ها صورت مى‏پذیرد در حالیکه روابط نامشروع برخی پسر و دخترها بدون آگاهی خانواده ها و درصورت داشتن اطلاع ، بدون شرایط لازم در ازدواج موقت صورت می گیرد که متاسفانه در جامعه امروزی شاهد پدیده زشتی بنام ازدواج سفید هستیم که در صورت عدم رعایت مسائل شرعی ازدواج (چه دائم و موقت) زنا محسوب و هردو مستوجب حد شرعی خواهند شد
  3.  در ازدواج موقت، زن باید بعد از تمام شدن مدت عقد، عده نگه دارد؛ ولى در زنا این قانون وجود ندارد.
  4. در ازدواج موقت «روابط» براساس «ضوابط و قانون» شکل مى‏گیرد و در صورت فرزند دار شدن زن و مرد مسئولیت آن را مى‏پذیرند و فرزند همانند ازدواج دائم از پدر و مادر بصورت جداگانه پس از فوت آنها ارث خواهد برد  در حالى که در عمل نامشروع این امر وجود ندارد.
  5. در زنا فرزند نامشروع به وجود می آید ولی در صیغه فرزند حلال زاده خواهد بود و والدین مسئولیت تربیت او را بعهده خواهند گرفت درحالی که فرزند حاصل از زنا رها می گردد. 
  6. فرزند حاصل از زنا به لحاظ عدم رعایت مسائل شرعی به بیماریهای روحی و روانی از جمله دشمنی با اهل بیت پیامبر علیهم السلام دچار می شود در حالیکه فرزند حاصل از صیغه حلال زاده و دارای خلق و خوی سالمی خواهد بود
  7. در زنا چون احساس گناه وجود دارد پرده های حائل میان انسان وخداوند از بین می رود وانسان شقی می گردد در حالی که در ازدواج موقت چون این عمل مطابق با قوانین الهی است این خطر وجود ندارد 
  8. صیغه چون محدودیت هائی دارد باعث جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده می گردد در حالی که زنا بنیان خانواده را متزلزل می کند.
  9. اعتبار زن در زنا از بین می رودواو به موجودی بی ارزش ودر دسترس تبدیل می گردد در حالی که ازدواج موقت شرایط خاص را دارد که این شرایط موجب آبرومندی زن می گردد 

آیا صیغه ساعتی همان زنا است؟

با توجه به شرایطی که برای ازدواج موقت شمرده شد از جمله تعیین مدت و عده چنانچه مرد با زوجه خود در مدت عقد موقت نزدیکی نماید و زن یائسه نباشد می بایست پس از تمام شدن مدت عقد یا فسخ آن قبل از موعد تعیین شده عده شرعی که حداقل دو طهر گفته شده نگه دارد و در بین آن با شخص دیگری ازدواج نکندکه مسائل مربوط به آن بطور مفصل در کتب فقهی مراجع تقلید عنوان شده که افراد می توانند به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کنند مع الوصف در حال حاضر بعضاً افرادی از روی ندانستن مساله یا عناد با مسائل شرعی به این موضوع توجه نکرده و موجبات گناه زنا را در جامعه فراهم می آورند که خود گناه بزرگی است که در اینصورت زن و مرد و به یکدیگر حرام ابدی خواهند شد یعنی اگر بعداً هم بخواهند باهم ازدواج نمایند دیگر نمی توانند چون به هم حرام ابدی شده اند.

 

در قرآن کریم به عده طلاق و عده وفات تصریح شده است:

 

  1. «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ»

سوره طلاق آیه 1

 اى پیامبر، اگر زنان را طلاق مى‌‏دهید به وقت عده طلاق‌شان دهید، و شمار عده را نگه دارید.

  1. «وَ الَّذینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما فَعَلْنَ فی‏ أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر»

سوره بقره آیه 234

کسانى که از شما بمیرند و زنانى بر جاى گذارند، آن زنان باید که چهار ماه و ده روز انتظار کشند و چون مدّتشان به سرآمد، اگر درباره خویش کارى شایسته و در خور کنند، بر شما گناهى نیست که خدا به کارهایى که مى‌‏کنید آگاه است.

 

0
0



محبوب ترین مقالات ازدواج و عشق»ازدواج
بازدید: 11137
نظرات: 134
بازدید: 8352
نظرات: 98
بازدید: 10266
نظرات: 152
0
205