راهکارهای از بین بردن شیرینی گناه

ارسال توسط: پاسخگو دینی تاریخ ارسال: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ دسته بندی: اعتقادات و مذهب»متون دینی نظرات: 140 بازدید: 2691
همان گونه که اعمال صالح و نیکوی انسان به واسطه برخی گناهان حبط و تباه می شود، بعضی از اعمال نیک نیز سبب تکفیر و از بین رفتن گناهان می گردد. در قرآن و روایات راه‏ها و مصادیق فراوانی که موجب از بین رفتن گناه و آثار و عوارض آن، بلکه تبدیل سیئات به حسنات شده است. از مجموع آن‏ها این مطلب به دست می آید که ایمان و عمل صالح و توبه و ترک گناهان کبیره، مطمئن‏ترین راه از بین بردن گناهان گذشته و جلب محبّت الهی است. در ذیل به برخی از آن‏ها اشاره می شود

راهکارهای قرآنی

1- ایمان و عمل صالح:قرآن کریم می فرماید« وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ » ؛(1) کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجامی می دهند، گناهان آنان را می بخشیم".

پس باید کوشید از طریق ازدیاد معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمت‏های مادی و معنوی او و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت نمود.

2- توبه و انابه و بازگشت از گناهان سبب محو و از بین رفتن همه گناهان کبیره و صغیره می گردد.(2)

آیات 68 و 69 سوره فرقان به مرتکبین برخی گناهان کبیره وعده عذاب مضاعف و خلود در جهنم داده، سپس فرموده است:"مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد که در این صورت خداوند (نه تنها) گناهان او را می بخشد (بلکه) سیئات و بدی‏های اعمال آن‏ها را به حسنات تبدیل می کند".(3)

پیامبر اکرم(ص) فرمود:"لکلّ داء دواء و دواء الذّنوب الاستغفار؛(4) برای هر دردی، درمانی است. درمان بیماری گناهان توبه و استغفار است". از راه توبه است که می توان محبّت الهی را جلب نمود و محبوب حق تعالی گشت.

3- ترک گناهان بزرگ، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک شود: « إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَیِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِیمًا» ؛(5) اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید، پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می پوشانیم و شما را در جایگاه خوبی وارد می سازیم".

4- هر کار خوب و شایسته و هر فعلی که مصداق "حسنه" باشد، عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی‏ها می باشد: « إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِینَ » ؛(6) حسنات، سیئات و گناهان (و آثار آن) را برطرف می سازند. این مطلب تذکر و یادآوری است برای آن هایی که تذکر پذیرند".حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا نجام گیرد، می شود.

5- اقرار و اعتراف به گناه در پیشگاه حق تعالی:وقتی با خدای خود خلوت کردی و به دعا و مناجات مشغول شدی. گناهان و معصیت‏های گذشته خود را به یاد آور و به زبان اعتراف و اقرار کن و از خدا عفو و مغفرت طلب نما. امام باقر(ع) فرمود:"واللَّه ما ینجو من الذّنب ألاّ من أقربه؛(7) سوگند به خدا!جز آن که به گناه اقرار کند، نجات نیافت".

6- خواندن نمازهای مستحبی و نافله مخصوصاً نماز شب.

امام صادق(ع) در ذیل تفسیر آیه 114 هود می فرماید:"صلوة المؤمن باللیل تذهب بما عمل من ذنب النهار؛ نماز شب مؤمن، گناهان روز او را محو و نابود می سازد".(8)

 

راهکارهای عملی

اصل اخلاقی مقابله به ضد

مهمترین اصل عمومی ای که علمای اخلاق در زمینه معالجه امراض روحی پیشنهاد می نمایند اصل مقابله به ضد است؛ یعنی به کار بردن ضد هر عمل و صفتی که قصد ترک آن را دارد

اساسی ترین راه مقابله به ضد جایگزین ساختن محبت خدا و لذت بردن از مناجات با او به جای محبت دنیا و لذت های مادی است که این فرایند نیاز به معرفت و عمل دارد. علم به خداوند و ایمان به او و عمل کردن به واجبات و مستحبات به تدریج مزاج انسان را عوض می کند و به جایی می رسد که انسان دیگر از غیر خدا هیچ لذتی نمی برد و بلکه لذت های مادی برایش مشئز کننده می باشد.محبت به امام زمان(عج) را جایگزین محبت آن فرد کنید .وبه خدای مهربان بگویید که از این گناه به خاطر خودش صرف نظر می کنید و مطمئن باشید خداوند می تواند بهتر از آن را قسمت شما کند.

و درمرحله بعدی برای خود برنامه عملی داشته باشیم و با انجام واجبات و ترک گناه، لذت بندگی خدا را بچشیم. اگر کسی لذت قرب به خدا و عبودیت خداوند را بچشد.هرگز از گناه و لذت های مادی راضی نخواهد شد. و حاضر نمی شود لذت مناجات با خدا و رابطه با اهل بیت (علیهم السلام) را با لذت مثلا موسیقی و نگاه به نامحرم و مانند آن عوض کند.

 

گناه

اندیشیدن در خصوص گناه و تبعات آن

امام علی ( علیه السلام ) فرمودند : در شگفتم از مردمی که از غذا پرهیز می کنند چون می ترسند به سلامتی شان آسیب برساند  چگونه از گناهان که آنها را به آتش می افکند پرهیز نمی کنند ! (9)

اندیشه کردن در عاقبت گناه  لذت آنرا نیز از بین می برد . انسانی که یقین دارد فلان غذای لذیذ  مسموم است و سلامتی او را به خطر می اندازد، از آن اجتناب می کند و در صدد خوردن و لذت بردن از آن بر نمی آید . اگر گناه می کنیم و چه بسا از آن لذت می بریم بدلیل آن است که نه گناه را می شناسیم و نه از تبعات شوم آن آگاهیم . لذا آیه ی کریمه می فرماید : «به کارهای زشت چه آشکار و چه پنهان نزدیک نشوید «لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن »(10)

لذا خردمندان و مؤمنان حقیقی  نه تنها گناه نمی کنند بلکه به آن نزدیک نمی شوند ؛ چرا که به عاقبت شوم آن یقین دارند و در نتیجه از گناه  لذت نمی برند بلکه بالعکس . البته لازم به ذکر است که رسیدن به این رتبه و مقام  با تلاش و زحمت و مجاهده فراهم می گردد.

 

– تلاش در جهت دوستی بیشتر با اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام )

انسان عاشق کسی هست که نسبت به آنچه معشوقه اش دوست دارد علاقمند شده و از آنچه معشوقه اش از آن متنفر است  نه تنها دوری می کند بلکه او نیز منزجر می شود .

اگر صادقانه از آنچه که می دانید حرام است  اجتناب کنید و در این مسیر ثابت قدم باشید و با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت ( علیهم السلام ) بویژه امام عصر ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) و از آن ذوات مقدسه محبت شدیدشان را طلب کنید خواهید دید که محبت آنها رفته رفته در قلبتان بیشتر خواهد شد. و در اثر شدت این محبت  علاقه ی به آنچه محبوب می پسندد و انزجار از آنچه او دوست نمی دارد در دل شما ایجاد خواهد شد ؛ تا کار به جایی می رسد که دل محب  تنها خانه ی یار می شود و لا غیر .

 

همنشینی و دوستی با مؤمنین راستین

دوستی با کسانی که اهل طاعت الهی و اجتناب از معاصی هستند  در نحوه ی نگرش و رفتار انسان با گناهان  تأثیر بسیار زیادی دارد ؛ در واقع این مورد نیز در طول مورد چهارم یعنی دوستی با اهل بیت ( علیهم السلام ) است وقتی انسان با اهل طاعت  رفت و آمد داشته باشد و محبت این افراد را به دل راه دهد  کم کم در پی تأثیر پذیری از این افراد  از گناهان اجتناب کرده و قبح معاصی برایش آشکار می شود. و همانطور که قبلا ً اشاره شد با ترک معصیت به طور مستمر و مداوم  محبت آن نیز از دل بیرون خواهد رفت ؛ چرا که : هر آنچه دیده بیند دل کند یاد .

 

حضور در جلسات وعظ و خطابه ی علماء و مطالعه ی کتابهای اخلاقی بزرگان

بسیاری از گناهانی که مردم انجام می دهند و یا لذتی که از انجام گناه می برند به این دلیل است که از حقیقت گناه و تبعات ناخوشایند آن آگاهی ندارند . با حضور در جلسات درس اخلاق و مطالعه ی کتابهای بزرگان در این خصوص  به مرور زمان بینش انسان نسبت به گناه  بینشی واقع گرایانه خواهد شد و با توجه به این قاعده که حقیقت انسان  همان حقیقت اندیشه ی اوست  چنین کسی وقتی قبح گناه را باور کند دیگر نه اثری از گناه باقی می ماند و نه لذت آن .

ذکر صلوات بر پیامبر و اهل بیت مطهر آن حضرت ( سلام الله علیهم اجمعین ) و روی آوردن به عبادت و دعا

خداوند بر هر کاری قادر و تواناست چرا که« انه علی کل شیء قدیر» . وقتی حضرت حق  تلاش بنده را در جهت قرب به او مشاهده کند و ببیند بنده اش در حد توان  از گناهان اعضاء و جوارح اجتناب می کند ؛ او را در خالی کردن دل از لذت گناه  که زحمت بیشتری دارد یاری خواهد کرد .

 

با وضو بودن

وضو اثرات عجیبی بر رو روح و روان انسان دارد و تمایل به گناه و اذت آن را تا حد زیادی از دل انسان بیرون می کند .

 

کوچک نشمردن گناه

این حس شیرینی که بعد از گناه در دل ما ایجاد می شود به خاطر این است فکر می کنیم که یک خطای جزئی از ما سر زده و دیگران قتل می کنند و جنایت می کنند ما که کاری نکرده ایم این از دسیسه های شیطان است در مواقع گناه باید خود را با اولیا مقایسه کرد نه اشرار و باید واقف بود این پاک بودن است که هنر است و والا گناه و خطا کردن که کاری ندارد.

 

گذرا بودن لذت گناه

هرگاه دچار وسوسه ی شیطان و نفس شدیم باید این موضوع را که بسیار مؤثر است در ترک گناه برای خود در نظر بگیریم که لذّت گناه از بین می رود اما نکبت آن در وجود انسان باقی می ماند.از حضرت على علیه السّلام نقل شده است: قطع شدن لذّتها و بر جاى ماندن گناهان را به یاد داشته باشید.(11) از حضرت على علیه السّلام نقل شده است: چقدر فاصله است میان دو کار: کارى که لذّتش مى‏گذرد و زیانش باقى مى‏ماند، و کارى که رنجش مى‏گذرد و پاداشش مى‏ماند!(12)

 

پی نوشت‏ها:

1. عنکبوت  آیه 7.

2. البته هر نوع حق النّاس و تضییع حقوق مردم اعم از تعدّی به مال، جان و آبرو و حیثیت آن‏ها لازم است جبران شود و از وی حلالیت و رضایت گرفته شود و در صورت عذر برای وی دعا و استغفار کند.

3. فرقان  آیه 70.

4. وسائل الشیعه، ج 11، ص 354.

5. نساء آیه 31.

6. هود  آیه 114.

7. شیخ عبد علی بن جمعه، نورالثقلین، ج 4، ص 157.

8. نورالثقلین، ج 2، ص 401.

9.میزان الحکمه / ج 4 / ص 1883

10. سوره ی انعام / 151 

11. .سید رضی رحمه الله. نهج البلاغه ترجمه فیض الاسلام ص1278

12.همان ص 1133

بخش اخلاق و عرفان اسلامی  تبیان

0
111

reihane    ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
20

مینا اعلایی    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
۲۰

سما ص    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
20

آریا    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
20

reihane    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
20

Rahiil    ۲۷ تیر ۱۳۹۶
عالی بود.20

♪♫ ♥ علی♥ ♫♪    ۰۲ دی ۱۳۹۵
21

آرزو توسلی    ۰۲ دی ۱۳۹۵
۲۰۰

سارا    ۰۹ شهریور ۱۳۹۵
20

مهسا رحیمی    ۰۷ شهریور ۱۳۹۵
بسیار زیبا و عالی

مهدی ثقفی    ۰۶ شهریور ۱۳۹۵
ممنون

نازنین ایرانی    ۰۸ تیر ۱۳۹۵
20

فری    ۰۸ تیر ۱۳۹۵
20

ژاله صبو    ۰۸ تیر ۱۳۹۵
عالی /مرسی

عباس مدیر شبکه آموزش وپرورش    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
ممنونم

nastooh sh    ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
20000000000

ali nori    ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
20

علی م    ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
2000000000000000000000000000000000000

علیرضا هستم    ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
با سلام . 20

سید محمد موسوی    ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
20

سعید نوری    ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
20

mehdi jafary    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
20

امیر جوان    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
20

نربرتا موچولو    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
20

alireza    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
20

هلیا    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
ممنونم

افرینش    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

رها آرامش    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

ابراهیم انصاری    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

h    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

...نگین...    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

سید محمد موسوی    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

محبوبه محبوب    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
مرسی

Yas Shab    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

مهرنوش (گلشن)    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
ممنونم20000

sara solat    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
مرسی عزیزم 20

فری    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

mariam man    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

bahzad m    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

فاطمه ی    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
202020

پ پ    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
20

Amir Ali    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
ممنونمممممممممممممممممممم 202020

yalda khanom    ۰۴ تیر ۱۳۹۳
20

رقیه ر    ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
تشکر

uosef uosefi    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
20

هادی بهرامی (ئاگری)    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
20

ღ❤ღﺣﺎﻣﺪღ❤ღ    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

ღ❤ღﺣﺎﻣﺪღ❤ღ    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
20



محبوب ترین مقالات اعتقادات و مذهب»متون دینی
بازدید: 2960
نظرات: 168
0
213
بازدید: 2557
نظرات: 138
بازدید: 2984
نظرات: 128
0
141
بازدید: 2413
نظرات: 115
بازدید: 1933
نظرات: 133
0
118
بازدید: 2246
نظرات: 129
0
109